Derfor elsker Roskilde Roskilde


Det er festivaltid. Over hele Danmark. I Roskilde er årets Roskilde Festival – blandt deltagere blot ”Roskilde” – i gang med at line op til starten. I de næste mange dage går det løs.

På vej til Roskilde - fra Roskilde

OG ROSKILDE ELSKER DET. Det hele begyndt i 1971 – og lige siden har vi hvert eneste år kunnet holde denne fantastiske festival. I modsætning til mange andre festivaler er det ikke en havefestival, men en eksperimenterende og udfordrende ernergikedel. Her udforskes den nye musik. Her hænges tingene ikke op i nakken på ét enkelt kendt navn. Roskilde har modet til at være først med det nye og ukendte. Det har festivalen holdt fast i, endskønt mangen en klog musikanmelder, eller andre vidende har kritiseret. Der har også været mod til at kasere det, der virkede – for at få plads til at prøve nyt. Her er plads til det vile, det uprøvede, men altid med kvalitet.

Da jeg mødte Jørgen Leth på Folkemødet for en uge siden spurgte jeg ham: “Jørgen, kan du huske, da du lige var smidt ud af TV2 på grund af det med kokkepigen. Du trådte dagen efter ind på Spoken Word-scenen i Roskilde og skulle læse dine digte. En mand på sidste række råbte, mens folk rejste sig og klappede: “Jørgen, vil ville have gjort det samme!””. Jørgen Leth svarede straks: “Du kan tro jeg kan huske det – var det dig?” Og det var det så ikke, men episoden viser for mig noget om, hvad Roskilde er. Tolerance. Intellektuel glæde. Mennesker.

Den orange canopyscene og Roskilde Festival et af Danmarks mest kendte internationale brands, der bidrager til at tiltrække turister og arrangementer fra hele verden. Deltagerne skaber liv og omsætning i Roskilde. Foreningerne tjener penge, uden hvilke det ville være umuligt at opretholde det høje niveau, der karakteriserer byens foreningsliv.

Festivalen er blåstemplet af Roskilde kommune og et tætter samarbejde er etableret. Det er klogt af begge parter.

Under festivalen vokser antallet af frivillige, ulønnede medarbejdere til ca. 25.000, som arbejder med salg, mad, bygger scener, passer på folk, telte, biler og meget andet. De fleste frivillige kommer fra vores kultur- og idrætsforeninger. Når jeg taler med folk fra andre byer, lyder der imponerede gisp. 25.000 frivillige. Hvordan i alverden gør I det?

Canopyscenen - Roskidles internationalt kendte brand

Roskilde sender året rundt signaler ikke bare om Roskilde og Roskilde, men også om Danmark. Det er et stærkt signal, fordi Roskilde Festival kun har kunnet overleve ved hele tiden at innovere. En kunst, som mange ønsker sig, at vores land skal leve af. Tænk sig, vi har i Roskilde en af de mest innovative virksomheder, som endda drives som non-profitt-virksomhed. Der nytænkes og udvikles og byens status som musisk by understøttes.

Det er kort sagt ikke så underligt, at mange roskildensere i disse dage går rundt iført et stort smil. Hold øje med Orange Route og kig selv ud på festivalen – du vil bliv stolt af Roskilde og Roskilde.

Læs også: Derfor er jeg på Roskilde Festival – igen i år

http://tinyurl.com/62do4sk

Roskilde Festival
http://roskilde-festival.dk/

Orange Route
http://www.orangeroute.dk/

Med venlig hilsen
Advokat(H) Allan Ohms, Forum Advokater – mødested for løsninger
+45 4638 0321 – ao@forumadvokater.dk www.forumadvokater.dk

Læs desuden ”Om bloggen”, hvoraf fremgår, at mine blogindlæg naturligvis står for min egen regning.

Om allanohms

Læs "Om bloggen" på forsiden
Dette indlæg blev udgivet i Kunst, kultur & oplevelser og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s